Kisah Nabi Ibrahim as Menghancurkan Berhala dan Dilemparkan ke dalam Api
Surah 21: Al-Anbiya’ (51 – 70)
Nabi Ibrahim as menghancurkan patung-patung sembahan kaumnya yang menyebabkan dia dihukum dengan dilemparkan ke dalam api yang sangat marak.
Ayat 51
وَلَقَدْ ءَاتَيْنَآ إِبْرَٰهِيمَ رُشْدَهُۥ مِن قَبْلُ وَكُنَّا بِهِۦ عَـٰلِمِينَ
Dan demi sesungguhnya, Kami telah memberi kepada Nabi Ibrahim sebelum itu jalan yang benar dalam bertauhid, dan Kami adalah mengetahui akan halnya.
Allah Ta’ala telah menganugerahkan kepada Nabi Ibrahim as kebenaran. Dia telah membimbingnya kepada perkara-perkara yang mengandungi kebaikan, sebelum Nabi Musa as dan Nabi Harun as. Dia juga telah memberinya taufik untuk mengesakan Allah Ta’ala serta menentang penyembahan berhala.
Oleh itu, Allah Ta’ala mengilhamkan kebenaran dan hujjah kepada baginda untuk menghadapi kaumnya dan ini diilhamkan-Nya sebelum berlaku lagi perdebatan. Firman-Nya:
“Dan itulah keterangan Kami yang Kami berikan kepada Ibrahim untuk menghadapi kaumnya…………”
Al-An’am 6:83
Allah Ta’ala telah memberikan petunjuk-Nya kepada Nabi Ibrahim as kerana baginda adalah orang yang layak mendapatkannya.
Ayat 52
إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِۦ مَا هَـٰذِهِ ٱلتَّمَاثِيلُ ٱلَّتِىٓ أَنتُمْ لَهَا عَـٰكِفُونَ
Ketika ia berkata kepada bapanya dan kaumnya: “Apakah hakikatnya patung-patung ini yang kamu bersungguh-sungguh memujanya?”
Ayat 53
قَالُوا۟ وَجَدْنَآ ءَابَآءَنَا لَهَا عَـٰبِدِينَ
Mereka menjawab: “Kami dapati datuk nenek kami selalu menyembahnya”.
Inilah petunjuk kebenaran yang dianugerahkan oleh Allah Ta’ala kepada Nabi Ibrahim as iaitu mengingkari kaumnya dalam beribadah kepada selain-Nya. Kaum baginda tidak memiliki hujah melainkan menyatakan bahawa mereka hanya mengikuti perbuatan nenek moyang mereka.
Ayat 54
قَالَ لَقَدْ كُنتُمْ أَنتُمْ وَءَابَآؤُكُمْ فِى ضَلَـٰلٍ مُّبِينٍ
Dia berkata: “Sesungguhnya kamu dan datuk-nenek kamu adalah dalam kesesatan yang nyata”.
Nabi Ibrahim as menyatakan bahawa kaumnya dan nenek moyang mereka berada dalam kesesatan iaitu mereka jauh daripada petunjuk. Ini kerana mereka hanya mengikuti orang-orang terdahulu secara taklid buta dalam menyembah patung.
Ayat 55
قَالُوٓا۟ أَجِئْتَنَا بِٱلْحَقِّ أَمْ أَنتَ مِنَ ٱللَّـٰعِبِينَ
Mereka bertanya: “Adakah engkau membawa kepada kami sesuatu yang benar (sebagai seorang Rasul), atau engkau dari orang-orang yang bermain-main sahaja?”
Kaum Nabi Ibrahim as mempersoalkan kebenaran yang baginda sampaikan kerana mereka tidak pernah mendengarnya daripada orang lain sebelum itu.
Ayat 56
قَالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ ٱلَّذِى فَطَرَهُنَّ وَأَنَا۠ عَلَىٰ ذَٰلِكُم مِّنَ ٱلشَّـٰهِدِينَ
Ia menjawab: “(Bukan bermain-main) bahkan (untuk menegaskan bahawa) Tuhan kamu ialah Tuhan yang mentadbirkan langit dan bumi, Dia-lah yang menciptanya; dan aku adalah dari orang-orang yang boleh memberi keterangan mengesahkan yang demikian itu.
Nabi Ibrahim as menjelaskan kepada kaumnya bahawa Rabb mereka ialah Ilah yang berhak disembah dengan benar, iaitu Allah Swt. Dia-lah yang menciptakan langit dan bumi serta pelbagai makhluk yang berada di dalamnya. Nabi Ibrahim as juga bersaksi bahawa tidak ada yang berhak diibadahi dengan benar selain-Nya serta tidak ada Rabb yang mengatur segala sesuatu kecuali Dia.
Ayat 57
وَتَٱللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَـٰمَكُم بَعْدَ أَن تُوَلُّوا۟ مُدْبِرِينَ
“Dan demi Allah, aku akan jalankan rancangan terhadap berhala-berhala kamu, sesudah kamu pergi meninggalkan (rumah berhala ini)”.
Nabi Ibrahim as bersumpah bahawa baginda akan melakukan tipu daya, iaitu mengganggu dan merosakkan patung-patung sembahan tersebut selepas mereka bergegas menuju ke tempat perayaan.
Abu Ishak mengatakan daripada Abul Ahwash daripada Ibnu Mas’ud ra, dia mengatakan, “Ketika kaum Nabi Ibrahim as keluar ke tempat perayaan, mereka berjalan melintasi baginda, dan mereka berkata, ‘Wahai Ibrahim, mengapa kamu tidak keluar bersama kami?’ Nabi Ibrahim as menjawab, ‘Aku sakit.’ Padahal sebelum ini baginda mengatakan, ‘Demi Allah, sesungguhnya aku akan melakukan tipu daya terhadap berhala-berhalamu sesudah kamu pergi meninggalkannya.’ Perkataan ini didengari oleh beberapa orang daripada mereka.”
Ayat 58
فَجَعَلَهُمْ جُذَٰذًا إِلَّا كَبِيرًا لَّهُمْ لَعَلَّهُمْ إِلَيْهِ يَرْجِعُونَ
Lalu dia memecahkan semuanya berketul-ketul, kecuali sebuah berhala mereka yang besar (dibiarkannya), supaya mereka kembali kepadanya.
Selepas kaum Nabi Ibrahim as bergegas menuju ke tempat perayaan, baginda pun masuk ke tempat berhala-berhala mereka. Lalu baginda menghancurkan semua patung-patung kecuali patung yang paling besar sehingga menjadi pecahan-pecahan yang berselerakan, sebagaimana firman Allah Swt:
“Lalu dihadapinya (berhala-berhala) itu sambil memukulnya dengan tangan kanannya.”
As-Saffat 37:93
Para ahli tafsir menyatakan maksud “supaya mereka kembali kepadanya” ialah baginda meletakkan kapak pada tangan patung yang paling besar supaya kelak kaumnya akan meyakini bahawa patung itu berasa iri hati dan tidak suka kepada patung-patung kecil yang lain disembah bersama-sama dengannya. Oleh itu, ia menghancurkan patung-patung yang kecil tersebut.
Ayat 59
قَالُوا۟ مَن فَعَلَ هَـٰذَا بِـَٔالِهَتِنَآ إِنَّهُۥ لَمِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ
(Setelah melihat kejadian itu) mereka bertanya: “Siapakah yang melakukan perbuatan yang demikian terhadap tuhan-tuhan kami? Sesungguhnya adalah dia dari orang-orang yang zalim”.
Ketika kaum Nabi Ibrahim as kembali dan menyaksikan hal tersebut, mereka dengan nada marah bertanya siapakah yang telah berlaku zalim dengan menghancurkan patung-patung yang mereka sembah itu.
Ayat 60
قَالُوا۟ سَمِعْنَا فَتًى يَذْكُرُهُمْ يُقَالُ لَهُۥٓ إِبْرَٰهِيمُ
(Sesetengah dari) mereka berkata: “Kami ada mendengar seorang anak muda bernama Ibrahim, mencacinya”.
Orang-orang yang telah mendengar Nabi Ibrahim as pernah bersumpah untuk membuat tipu daya terhadap patung-patung itu menjawab bahawa bagindalah yang menghancurkan patung-patung tersebut.
Ayat 61
قَالُوا۟ فَأْتُوا۟ بِهِۦ عَلَىٰٓ أَعْيُنِ ٱلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَشْهَدُونَ
(Ketua-ketua) mereka berkata: “Jika demikian, bawalah dia di hadapan orang ramai supaya mereka menyaksikan (tindakan mengenainya).
Ada di antara kaum Nabi Ibrahim as mahu agar baginda dibawa ke hadapan para saksi dalam sebuah pertemuan besar yang dihadiri oleh ramai orang. Pertemuan ini sangatlah diharapkan oleh Nabi Ibrahim as supaya baginda dapat menjelaskan kebodohan kaumnya kerana menyembah patung-patung yang tidak mampu menyelamatkan diri sendiri. Oleh yang demikian, tidak mungkin patung-patung itu dapat melindungi dan memberi pertolongan kepada manusia.
Ayat 62
قَالُوٓا۟ ءَأَنتَ فَعَلْتَ هَـٰذَا بِـَٔالِهَتِنَا يَـٰٓإِبْرَٰهِيمُ
(Setelah dia dibawa ke situ) mereka bertanya: “Engkaukah yang melakukan demikian kepada tuhan-tuhan kami, wahai Ibrahim?”
Ayat 63
قَالَ بَلْ فَعَلَهُۥ كَبِيرُهُمْ هَـٰذَا فَسْـَٔلُوهُمْ إِن كَانُوا۟ يَنطِقُونَ
Dia menjawab: “(Tidak) bahkan yang melakukannya ialah (berhala) yang besar di antara mereka ini! Maka bertanyalah kamu kepada mereka kalau-kalau mereka dapat berkata-kata”.
Nabi Ibrahim as menggunakan kesempatan itu untuk menyedarkan kaumnya bahawa patung-patung termasuk patung paling besar yang selamat itu tidak boleh berbicara dan tidak mungkin dapat menghancurkan yang lain kerana patung-patung tersebut adalah benda mati.
Ayat 64
فَرَجَعُوٓا۟ إِلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ فَقَالُوٓا۟ إِنَّكُمْ أَنتُمُ ٱلظَّـٰلِمُونَ
Maka mereka (penyembah berhala) kembali kepada diri mereka (memikirkan hal itu) lalu berkata (sesama sendiri): “Sesungguhnya kamulah sendiri orang-orang yang zalim”.
Jawapan Nabi Ibrahim as memberikan pengaruh kepada pemikiran kaumnya lalu sebahagian mereka berkata kepada sebahagian yang lain bahawa mereka telah menzalimi diri sendiri kerana membiarkan ilah-ilah tanpa jagaan. Ada juga pendapat yang mengatakan mereka menzalimi diri sendiri dengan menyembah sesuatu yang tidak boleh berbicara.
Ayat 65
ثُمَّ نُكِسُوا۟ عَلَىٰ رُءُوسِهِمْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا هَـٰٓؤُلَآءِ يَنطِقُونَ
Kemudian mereka terbalik fikirannya kepada kesesatan, lalu berkata: “Sesungguhnya engkau (wahai Ibrahim), telah sedia mengetahui bahawa berhala-berhala itu tidak dapat berkata-kata (maka betapa engkau menyuruh kami bertanya kepadanya)?”
Qatadah mengatakan bahawa mereka berada dalam keadaan yang sangat membingungkan sehingga mereka berkata, “Sesungguhnya engkau (wahai Ibrahim), telah sedia mengetahui bahawa berhala-berhala itu tidak dapat berkata-kata.” Hal ini kerana Nabi Ibrahim as sudah mengetahui bahawa patung-patung itu tidak dapat berbicara tetapi masih menyuruh mereka bertanya kepada patung-patung tersebut.
Ayat 66
قَالَ أَفَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَنفَعُكُمْ شَيْـًٔا وَلَا يَضُرُّكُمْ
Nabi Ibrahim berkata: “Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu?
Nabi Ibrahim as menempelak mereka kerana walaupun mereka tahu bahawa patung-patung itu tidak dapat berbicara dan tidak pula dapat memberi manfaat atau mudharat, tetapi mereka masih menyembah patung-patung tersebut selain Allah Ta’ala.
Ayat 67
أُفٍّۢ لَّكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ ۖ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
“Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?”
Nabi Ibrahim as mengatakan, apa yang mereka lakukan adalah satu kesesatan dan kekafiran yang sungguh keterlaluan. Perbuatan tersebut hanya dilakukan oleh orang-orang yang bodoh, zalim dan derhaka. Itulah antara hujjah-hujjah yang disampaikan oleh baginda terhadap kesalahan-kesalahan mereka yang menyebabkan mereka terdiam. Firman Allah Swt:
“Dan itulah keterangan Kami yang Kami berikan kepada Ibrahim untuk menghadapi kaumnya……..”
Al-An’am 6:83
Ayat 68
قَالُوا۟ حَرِّقُوهُ وَٱنصُرُوٓا۟ ءَالِهَتَكُمْ إِن كُنتُمْ فَـٰعِلِينَ
(Setelah tidak dapat berhujah lagi, ketua-ketua) mereka berkata: “Bakarlah dia dan belalah tuhan-tuhan kamu, jika betul kamu mahu bertindak membelanya!”
Setelah hujjah mereka mengalami kekalahan, mereka pun beralih kepada kekerasan iaitu dengan menggunakan kekuasaan raja mereka agar dikumpulkan kayu yang sangat banyak untuk membakar Nabi Ibrahim as. Mereka meletakkan kayu bakar tersebut dan membakarnya dan menghasilkan api yang sangat besar.
Al-Bukhari meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas ra, bahawasanya ketika Nabi Ibrahim as dilemparkan ke dalam api, baginda mengucapkan, حَسْبِيَ اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ “Cukuplah Allah yang menjadi penolongku dan sebaik-baik pelindung.” Ucapan ini juga dilafazkan oleh Rasulullah saw ketika orang ramai mengatakan, “Orang-orang Quraisy telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, kerana itu takutlah kepada mereka.”
Ayat 69
قُلْنَا يَـٰنَارُ كُونِى بَرْدًا وَسَلَـٰمًا عَلَىٰٓ إِبْرَٰهِيمَ
Kami berfirman: “Wahai api, jadilah engkau sejuk serta selamat sejahtera kepada Ibrahim! “.
Ibnu ‘Abbas ra dan Abul ‘Aliyah mengatakan, “Seandainya Allah Swt tidak berfirman, ‘serta selamat sejahtera kepada Ibrahim,’ maksudnya hanya mengatakan, ‘Wahai api jadilah engkau sejuk,’ nescaya dinginnya api itu akan menyakitkan Nabi Ibrahim as.”
Qatadah mengatakan, “Pada hari itu tidak ada haiwan melata yang datang melainkan dia berusaha memadamkan api daripadanya (Nabi Ibrahim as), kecuali cicak.” Az-Zuhri mengatakan, “Nabi saw memerintahkan agar membunuhnya, dan menamakannya fuwaisiq (si fasik kecil).”
Ayat 70
وَأَرَادُوا۟ بِهِۦ كَيْدًا فَجَعَلْنَـٰهُمُ ٱلْأَخْسَرِينَ
Dan mereka (dengan perbuatan membakarnya itu) hendak melakukan angkara yang menyakitinya, lalu Kami jadikan mereka orang-orang yang amat rugi, (kalah dengan hinanya).
Allah Ta’ala mengatakan bahawa mereka menjadi orang-orang yang kalah dan hina kerana hendak membuat tipu daya terhadap nabi Allah iaitu Nabi Ibrahim as. Allah Swt membalas tipu daya mereka dengan menyelamatkan baginda daripada api tersebut.