Kisah Nabi Zakaria as Mendapat Anak (Nabi Yahya as) pada Usia yang Lanjut
Surah 19: Maryam (1 – 15)
Nabi Zakaria melembutkan suara baginda ketika berdoa agar dikurniakan anak yang menjadi Nabi setelahnya
Ayat 1
كٓهيعٓصٓ
Kaaf, Haa, Yaa, Ain, Saad
Ayat 2
ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهُۥ زَكَرِيَّآ
(Ini ialah) perihal limpahan rahmat Tuhanmu (wahai Muhammad), kepada hamba-Nya Zakaria.
Ayat ini adalah penjelasan tentang kurniaan rahmat Allah Ta‘ala kepada Nabi Zakaria as iaitu seorang Nabi yang terkemuka di kalangan Nabi-nabi Bani Israil.
Dalam Sahih Bukhari dan Muslim disebutkan bahawa Nabi Zakaria as adalah seorang tukang kayu yang mencari nafkahnya daripada hasil pekerjaan tangannya sendiri dalam bidang pertukangan.
Ayat 3
إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُۥ نِدَآءً خَفِيًّا
(Ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Zakaria berdoa kepada tuhannya dengan doa permohonan secara perlahan.
Nabi Zakaria as melembutkan suara baginda ketika berdoa kerana itu yang paling disukai oleh Allah Swt. Qatadah mengatakan sesungguhnya Allah Swt mengetahui hati yang bertakwa dan mendengar suara yang lembut.
Ayat 4
قَالَ رَبِّ إِنِّى وَهَنَ ٱلْعَظْمُ مِنِّى وَٱشْتَعَلَ ٱلرَّأْسُ شَيْبًا وَلَمْ أَكُنۢ بِدُعَآئِكَ رَبِّ شَقِيًّا
Ia merayu dengan berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya telah lemahlah tulang -tulangku, dan telah putih melepaklah uban kepalaku; dan aku – wahai Tuhanku – tidak pernah merasa hampa dengan doa permohonanku kepada-Mu.
Ayat ini menunjukkan bahawa Nabi Zakaria as telah tua, badannya berkeadaan lemah dan kesihatannya juga merosot.
Maksud ayat, “aku – wahai Tuhanku – tidak pernah merasa hampa dengan doa permohonanku kepada-Mu.” ialah Allah Ta’ala selalu mengabulkan doa Nabi Zakaria as dan Dia tidak pernah menolak apa yang dimintanya sehingga permintaannya tidak pernah sia-sia.
Ayat 5
وَإِنِّى خِفْتُ ٱلْمَوَٰلِىَ مِن وَرَآءِى وَكَانَتِ ٱمْرَأَتِى عَاقِرًا فَهَبْ لِى مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا
Dan sesungguhnya aku merasa bimbang akan kecuaian kaum kerabatku menyempurnakan tugas-tugas agama sepeninggalanku; dan isteriku pula adalah seorang yang mandul; oleh itu, kurniakanlah daku dari sisi-Mu seorang anak lelaki.
Allah Ta’ala menyatakan kebimbangan Nabi Zakaria as akan terabainya agama dan apa yang telah diwahyukan-Nya setelah kematiannya. Oleh itu, Nabi Zakaria as berdoa agar dikurniakan anak yang menjadi Nabi setelahnya, dengan kenabiannya itu akan dapat meneruskan penjagaan dan perlaksanaan urusan agama dan wahyu. Namun baginda menyatakan bahawa isterinya adalah seorang yang mandul, tidak dapat melahirkan zuriat.
Mujahid, Qatadah dan As-Suddi mengatakan maksud الْمَوَالِي dalam ayat ini ialah keturunan daripada pihak ayah. Pendapat lain mengatakan, الْمَوَالِي ialah orang-orang yang akan mengendalikan dan melanjutkan urusannya sepeninggalannya.
Ayat 6
يَرِثُنِى وَيَرِثُ مِنْ ءَالِ يَعْقُوبَ ۖ وَٱجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا
Yang layak mewarisi daku, juga mewarisi keluarga Nabi Yaakub; dan jadikanlah dia – wahai Tuhanku seorang yang diredhai serta disukai”.
Inilah yang diinginkan oleh Nabi Zakaria as walaupun tidak dinyatakannya secara terang-terangan iaitu keluarga Nabi Yaakub as akan mewarisi ilmu dan kenabian dan bukannya warisan harta.
Rasulullah saw bersabda:
“Kami para Nabi tidak mewariskan (harta). Maka apa yang kami tinggalkan, itu adalah sedekah.”
(HR. At-Tirmidzi)
Mujahid mengatakan yang diwariskan ialah ilmu dan Nabi Zakaria as merupakan keturunan Nabi Yaakub as.
Nabi Zakaria as memohon agar anak yang akan dikurniakan oleh Allah Ta‘ala itu diredhai di sisi-Nya iaitu Allah Ta‘ala mencintainya dan Dia menjadikannya dicintai oleh makhluk-Nya dalam agama dan akhlaknya. Firman-Nya:
“Di sanalah Zakaria berdoa kepada Rabbnya seraya berkata, ‘Wahai Rabbku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa.’”
Ali ‘Imran 3:38
Ayat 7
يَـٰزَكَرِيَّآ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَـٰمٍ ٱسْمُهُۥ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُۥ مِن قَبْلُ سَمِيًّا
(Nabi Zakaria diseru setelah dikabulkan doanya):”Wahai Zakaria! Sesungguhnya Kami memberikan khabar yang mengembirakanmu dengan mengurniakan seorang anak lelaki bernama Yahya, yang kami tidak pernah jadikan sebelum itu, seorangpun yang senama dengannya”.
Ayat ini mengandungi pernyataan bahawa permohonan Nabi Zakaria as telah diterima Allah Swt melalui perantaraan malaikat sebagaimana firman-Nya dalam ayat yang lain:
“Di sanalah Zakaria berdoa kepada Rabbnya. Dia berkata, ‘Wahai Rabbku, berilah aku dari sisiMu seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar doa.’” Kemudian malaikat (Jibril) memanggil Zakaria, ketika dia berdiri melaksanakan solat di mihrab (katanya), “Sesungguhnya Allah menggembirakanmu dengan (kelahiran) Yahya, yang membenarkan kalimat (firman) daripada Allah, menjadi ikutan, berkemampuan menahan diri (daripada hawa nafsu) dan seorang Nabi termasuk keturunan orang-orang soleh.”
Ali ‘Imran 3:38-39
Qatadah, Ibnu Juraij dan Ibnu Zaid mengatakan maksud ayat, “yang kami tidak pernah jadikan sebelum itu, seorangpun yang senama dengannya” ialah tidak ada seorang pun sebelumnya yang dinamakan dengan nama ini.
Ayat 8
قَالَ رَبِّ أَنَّىٰ يَكُونُ لِى غُلَـٰمٌ وَكَانَتِ ٱمْرَأَتِى عَاقِرًا وَقَدْ بَلَغْتُ مِنَ ٱلْكِبَرِ عِتِيًّا
Nabi Zakaria bertanya: “Wahai Tuhanku! Bagaimanakah caranya aku akan beroleh seorang anak, sedang isteriku adalah seorang yang mandul dan aku sendiri pula telah sampai had umur yang setua-tuanya?”
Nabi Zakaria as berasa hairan pada saat permintaannya dikabulkan dan diberikan khabar gembira dengan seorang anak. Dia berasa sungguh gembira dan bertanyakan bagaimana dia akan memperolehi anak sedangkan isterinya merupakan seorang wanita yang mandul. Isterinya tidak pernah melahirkan anak sejak muda dan sekarang sudah berusia lanjut. Manakala baginda sendiri sudah terlalu tua.
Pertanyaan Nabi Zakaria as ini bukanlah kerana baginda menafikan kekuasaan Allah Ta’ala sebaliknya kerana baginda menyedari keadaannya dan isterinya dalam situasi kebiasaan manusia secara umumnya sukar untuk mendapat anak.
Ayat 9
قَالَ كَذَٰلِكَ قَالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَىَّ هَيِّنٌ وَقَدْ خَلَقْتُكَ مِن قَبْلُ وَلَمْ تَكُ شَيْـًٔا
Malaikat menjawab: Demikian keadaannya – janganlah dihairankan; Tuhanmu berfirman; “Hal itu mudah bagiKu kerana sesungguhnya Aku telah menciptakanmu dahulu, sedang engkau pada masa itu belum ada sebarang apapun.”
Kemudian malaikat menjawab pertanyaan Nabi Zakaria as tentang apa yang dihairankan oleh baginda. Malaikat itu berkata, mengadakan anak daripada baginda dan isterinya itu adalah sangat mudah bagi Allah Swt kerana apa yang lebih menghairankan ialah Dia telah menciptakan baginda daripada belum wujud sama sekali.
Ayat 10
قَالَ رَبِّ ٱجْعَل لِّىٓ ءَايَةً ۚ قَالَ ءَايَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ ٱلنَّاسَ ثَلَـٰثَ لَيَالٍ سَوِيًّا
Nabi Zakaria merayu lagi: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah satu tanda bagiku (yang menunjukkan isteriku mengandung)”, Allah Taala berfirman: “Tandamu itu ialah engkau tidak akan dapat berkata-kata dengan orang ramai selama tiga malam, sedang engkau dalam keadaan sihat”.
Seterusnya Nabi Zakaria as meminta diberikan petunjuk agar jiwanya berasa tenteram dan tenang terhadap janji Allah Swt iaitu akan dianugerahkan seorang anak.
Lalu Allah Ta‘ala menyatakan Nabi Zakaria as ditahan daripada berbicara selama tiga malam walaupun baginda dalam keadaan sihat. Ibnu ‘Abbas ra menyatakan lamanya ialah tiga malam berturut-turut. Allah Swt berfirman:
“Dia (Zakaria) berkata, ‘Wahai Rabbku, berilah aku suatu tanda (bahawa isteriku telah mengandung).’” Allah berfirman, “Tanda bagimu, adalah engkau tidak dapat berbicara dengan manusia selama tiga hari, kecuali dengan isyarat. Dan sebutlah (nama) Rabbmu sebanyak-banyaknya serta bertasbihlah (memuji-Nya) pada waktu petang dan pagi hari.”
Ali ‘Imran 3:41
Ayat 11
فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِۦ مِنَ ٱلْمِحْرَابِ فَأَوْحَىٰٓ إِلَيْهِمْ أَن سَبِّحُوا۟ بُكْرَةً وَعَشِيًّا
Maka dia pun keluar mendapatkan kaumnya dari Mihrab (tempat sembahyangnya), lalu ia memberi isyarat kepada mereka: “Hendaklah kamu bertasbih (mengerjakan ibadat kepada Allah) pagi dan petang”.
Selepas itu, Nabi Zakaria as keluar dari tempat baginda diberikan khabar gembira tersebut menemui kaumnya. Baginda memberikan isyarat agar kaumnya melakukan amalan sama seperti yang diperintahkan oleh Allah swt kepadanya iaitu bertasbih kepada-Nya selama tiga hari itu sebagai tambahan kepada amalan-amalan seharian yang biasa mereka lakukan sebagai tanda syukur kepada Allah Ta‘ala atas kurniaan-Nya.
Ayat 12
يَـٰيَحْيَىٰ خُذِ ٱلْكِتَـٰبَ بِقُوَّةٍ ۖ وَءَاتَيْنَـٰهُ ٱلْحُكْمَ صَبِيًّا
“Wahai Yahya, terimalah Kitab itu (serta amalkanlah) dengan bersungguh-sungguh! Dan Kami berikan kepadanya Hikmat kebijaksanaan semasa ia masih kanak-kanak.
Nabi Zakaria as telah dianugerahkan seorang anak seperti yang telah dijanjikan Allah Ta’ala. Anak itu ialah Nabi Yahya as.
Kemudian Allah Ta’ala mengajarkan Nabi Yahya as kitab Taurat yang dipelajari oleh kaumnya. Kitab ini juga digunakan oleh para Nabi yang berserah diri kepada Allah Swt dan ulama-ulama serta pendeta-pendeta di kalangan mereka sebagai rujukan untuk memberi keputusan terhadap orang-orang Yahudi.
Allah Ta’ala memberikan kepada Nabi Yahya as hikmah, kesungguhan dan penerimaan terhadap kebaikan. Baginda dianugerahi ketekunan dalam memahami kitab Taurat sejak umur baginda masih muda.
Ayat 13
وَحَنَانًا مِّن لَّدُنَّا وَزَكَوٰةً ۖ وَكَانَ تَقِيًّا
dan (Kami mengurniakannya) rahmat dari sisi Kami, serta kelebihan yang kembang manfaatnya; dan ia seorang yang bertakwa.
Allah Ta’ala juga memberikan kepada Nabi Yahya as perasaan kasih sayang, kebersihan hati dan ketakwaan sehingga tidak berkehendak melakukan dosa.
Ayat 14
وَبَرًّۢا بِوَٰلِدَيْهِ وَلَمْ يَكُن جَبَّارًا عَصِيًّا
Dan ia taat serta berbuat baik kepada ibu bapanya, dan ia pula tidak sombong angkuh atau derhaka.
Setelah Allah Ta’ala menyebutkan tentang ketaatan Nabi Yahya as kepada-Nya dan Dia menciptakan baginda sebagai orang yang memiliki rasa kasih sayang, hati yang bersih dan ketakwaan, dalam ayat ini pula Dia menyebutkan tentang kepatuhan baginda kepada kedua-dua orang tuanya.
Nabi Yahya as sangat berbakti kepada kedua-dua orang tuanya. Baginda menjauhi sifat derhaka baik dalam ucapan mahupun perbuatan dan perintah ataupun larangan.
Ayat 15
وَسَلَـٰمٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا
Dan (Kami limpahkan) kepadanya selamat sejahtera pada hari ia diperanakkan, dan pada hari ia mati, serta pada hari ia dibangkitkan hidup semula (pada hari kiamat).
Setelah Allah Ta’ala menyebutkan sifat-sifat Nabi Yahya as yang baik dalam ayat sebelum ini, dalam ayat ini pula Dia menyebutkan balasan yang akan diperolehnya kerana memiliki sifat-sifat di atas. Baginda mendapatkan keamanan dalam tiga keadaan iaitu pada hari dilahirkan, pada hari diwafatkan dan pada hari dibangkitkan hidup kembali.
Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir daripada Ahmad bin Manshur Al-Marwazi daripada Shadaqah bin Al-Fadhl daripada Sufyan bin ‘Uyainah, beliau mengatakan, keadaan yang paling mengerikan bagi seseorang ada tiga iaitu:
- Pada hari dia dilahirkan, kerana dia melihat dirinya keluar daripada suasana yang selama ini dia berada iaitu di alam rahim.
- Pada hari dia mati, kerana dia melihat suatu kaum (malaikat) yang belum pernah dilihatnya.
- Pada hari dia dibangkitkan, kerana dia melihat dirinya berada di tempat berhimpun yang besar.
Beliau mengatakan, pada saat itulah Allah Ta’ala memuliakan Nabi Yahya as dan mengkhususkan kesejahteraan kepadanya.