Surah 4: An-Nisa’ (115)

Balasan bagi Orang yang Menyanggahi Rasulullah saw

Surah 4: An-Nisa’ (115)


Ayat 115

وَمَن يُشَاقِقِ ٱلرَّسُولَ مِنۢ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ ٱلْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ ٱلْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِۦ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِۦ جَهَنَّمَ ۖ وَسَآءَتْ مَصِيرًا

Dan sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran pertunjuk (yang dibawanya), dan ia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang beriman, Kami akan memberikannya kuasa untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya, dan (pada hari akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke dalam neraka jahanam; dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.

Ayat ini menjelaskan balasan kepada orang-orang yang tidak mengikuti syariat yang dibawa oleh Rasulullah saw setelah mereka mengetahui kebenarannya. Mereka dengan sengaja memilih untuk meninggalkannya. Oleh itu, Allah swt membiarkan mereka dalam kesesatan dan ini merupakan keadilanNya sehingga kesesatan mereka semakin bertambah. Firman-firmanNya: 

“…………….Maka tatkala mereka berpaling (daripada kebenaran), Allah memalingkan hati mereka dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang fasik.” 

As-Saff 61:5 

“Dan (begitu pula) Kami memalingkan hati dan penglihatan mereka sebagaimana mereka belum pernah beriman kepadanya (Al-Quran) pada permulaannya, dan Kami biarkan mereka bingung dalam kesesatan.” 

Al-An’am 6:110 

Allah swt menjadikan api neraka sebagai tempat kembali mereka di akhirat kelak. Ini adalah balasan kepada sesiapa yang keluar daripada hidayah kerana tidak ada jalan lain baginya kecuali jalan menuju ke neraka pada Hari Kiamat kelak. Firman Allah Ta’ala: 

“(Kepada malaikat diperintahkan): ‘Kumpulkanlah orang-orang yang zalim bersama teman sejawat mereka.’” 

As-Saffat 37:22