Surah 4: An-Nisa’ (1)

Perintah supaya Bertaqwa kepada Allah, Mengingatkan Manusia tentang Penciptaannya dan Silaturrahim

Surah 4: An-Nisa’ (1)


Ayat 1

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُوا۟ رَبَّكُمُ ٱلَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍۢ وَٰحِدَةٍۢ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَآءً ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ٱلَّذِى تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَٱلْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا

Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya – Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya – zuriat keturunan – lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawasi) kamu.

Allah swt memulai surah ini dengan perintah supaya manusia bertakwa kepadaNya iaitu melakukan segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya. Dia juga mengingatkan mereka bahawa Dia telah menciptakan mereka daripada satu jiwa iaitu Nabi Adam as yang diciptakanNya daripada tanah. Kemudian daripadanya diciptakan isterinya iaitu Hawa. Lalu daripada kedua-duanya berkembang biak lelaki dan perempuan yang ramai di seluruh dunia dengan pelbagai perbezaan sifat, warna kulit dan bahasa. Oleh itu, manusia hendaklah saling mengasihi, tolong menolong dan menjauhi sikap membenci dan bermusuh-musuhan antara satu sama lain. 

Ada beberapa pentafsiran oleh ulama tafsir tentang ayat, “Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat;” Antaranya: 

  • Ibrahim, Mujahid, dan Al-Hasan mengatakan maksudnya ialah sebagaimana seseorang mengucapkan: “Aku meminta kepadamu dengan (nama) Allah dan dengan (hubungan) rahim.” 
  • Adh-Dhahhakk berkata: “Bertaqwalah kalian kepada Allah yang denganNya kalian saling mengikat janji dan persetujuan, serta takutlah kalian memutuskan silaturrahim, namun berusahalah kalian untuk berbuat baik dan menyambungnya.” Pentafsiran ini adalah pendapat Ibnu ‘Abbas, ‘Ikrimah, Mujahid, Al-Hasan, Adh-Dhahhak, Ar-Rabi’ dan ulama yang lainnya. 

Maksud ayat, “sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawasi) kamu” ialah Allah Maha Mengawasi seluruh keadaan dan amal mereka. Rasulullah saw bersabda: 

“Beribadahlah kepada Allah seakan-akan engkau melihatNya, dan jika engkau tidak melihatNya, maka pasti Allah melihatmu.” 

(HR. Al-Bukhari dan Muslim) 

Ini merupakan arahan dan perintah untuk selalu berasa diawasi oleh Rabb yang Maha Mengawasi. Oleh itu, Allah swt menyebutkan bahawa asal penciptaan manusia itu adalah daripada satu ayah dan satu ibu, agar mereka berkasih sayang antara satu dengan yang lainnya dan menghindari memutuskan silaturrahim antara mereka. Dia juga menganjurkan mereka untuk memperhatikan kaum yang lemah di kalangan mereka.