Surah 6: Al-An’am (60 – 65)

Allah Memiliki Kuasa Mutlak ke atas HambaNya

Surah 6: Al-An’am (60 – 65)


Ayat 60

وَهُوَ ٱلَّذِى يَتَوَفَّىٰكُم بِٱلَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِٱلنَّهَارِ ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَىٰٓ أَجَلٌ مُّسَمًّى ۖ ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

Dan Dia lah yang menidurkan kamu pada waktu malam, dan mengetahui apa yang kamu kerjakan pada siang hari; kemudian Ia bangunkan kamu (dari tidur) padanya, untuk disempurnakan ajal (masa umur kamu) yang telah ditetapkan. Kemudian kepadaNyalah tempat kamu kembali, kemudian Ia menyatakan kepada kamu apa yang kamu lakukan.

Allah swt menyebutkan kekuasaan dan pengaturanNya terhadap manusia dengan menerangkan fasa-fasa kehidupan mereka bermula dari kehidupan, kematian dan kebangkitan semula setelah mati pada hari perhitungan. Dia lah yang menidurkan mereka pada malam hari supaya dapat beristirahat setelah kepenatan pada siang hari mencari nafkah dan berjuang menegakkan agamaNya. Inilah yang dinamakan kematian kecil sebagaimana firmanNya: 

“Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati waktu tidurnya, maka Dia tahanlah jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sehingga waktu yang ditetapkan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.” 

Az-Zumar 39:42 

Ayat ini menunjukkan bahawa ilmu Allah Ta’ala meliputi seluruh makhlukNya pada waktu siang dan juga pada waktu malam. Dia mengetahui apa sahaja yang dilakukan oleh hamba-hambaNya pada setiap waktu. FirmanNya: 

“Sama sahaja (bagi Allah), siapa di antaramu yang merahsiakan ucapannya, dan siapa yang berterus terang dengan ucapan itu, dan siapa yang bersembunyi pada malam hari dan yang berjalan (menampakkan diri) pada siang hari.” 

Ar-Ra’d 13:10 

Dia juga yang membangunkan manusia daripada tidur pada waktu siang hari dan Dia mengetahui apa yang akan mereka lakukan pada hari itu sebelum mereka melakukannya. Orang-orang yang beriman akan mengisi seluruh waktu jaga mereka dengan pelbagai amalan yang diredhai oleh Allah swt. Ini kerana mereka yakin bahawa hidup di dunia adalah sementara sedangkan hidup yang sebenarnya adalah di akhirat nanti. Manakala orang-orang kafir pula mengisi kehidupan mereka dengan perkara-perkara yang diinginkan oleh hawa nafsu. Ini kerana mereka ragu-ragu terhadap adanya kehidupan akhirat dan seakan-akan mereka telah meyakini bahawa hidup di dunia inilah hidup yang sebenarnya. 

Mereka hanya akan menyedari hakikat yang sebenar apabila mereka diwafatkan dan dikembalikan kepada Allah Ta’ala untuk dihisab amal baik dan dosa yang pernah mereka lakukan. 

Pada akhir ayat ini, Allah Ta’ala menegaskan bahawa hanya kepadaNya lah seluruh makhlukNya akan kembali. Kelak mereka akan diperlihatkan apa yang telah mereka lakukan di dunia dahulu dan setiap amal baik dibalas dengan kebaikan dan amal buruk dibalas dengan keburukan. 

Ayat 61

وَهُوَ ٱلْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِۦ ۖ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَ أَحَدَكُمُ ٱلْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا يُفَرِّطُونَ

Dan Dia lah yang berkuasa atas sekalian hambaNya; dan Ia mengutuskan kepada kamu pengawal-pengawal (malaikat yang menjaga dan menulis segala yang kamu lakukan), sehingga apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara kamu, lalu diambil (nyawanya) oleh utusan-utusan Kami (malaikat); sedang mereka pula (malaikat itu) tidak cuai (dalam menjalankan tugasnya).

Allah lah yang menguasai seluruh makhlukNya dan semuanya tunduk kepada kekuasaan dan keagunganNya. Dia mengutuskan para malaikat menjaga dan melindungi manusia pada siang hari dan juga malam hari. Mereka sentiasa mengawasi setiap pergerakan manusia dan tidak pernah lalai sebagaimana yang disebutkan dalam firmanNya: 

“Padahal sesungguhnya bagi kamu ada (malaikat-malaikat) yang mengawasi (pekerjaanmu), yang mulia (di sisi Allah) dan mencatat (pekerjaan-pekerjaanmu itu), mereka mengetahui apa yang kamu kerjakan.” 

Al-Infitar 82:10-12 

Daripada Abu Hurairah ra dia berkata, Rasulullah saw bersabda: 

“Para malaikat siang hari dan malaikat malam hari akan saling berganti datang kepada kamu. Mereka bertemu pada solat Subuh (fajar) dan solat Asar. Malaikat yang bermalam bersama kamu akan kembali ke langit, lalu mereka ditanya oleh Allah padahal Dia lebih mengetahui daripada mereka, “Bagaimana kamu meninggalkan hambaKu?” Maka mereka menjawab, “Kami meninggalkan mereka dalam keadaan mereka sedang solat, dan kami datang kepada mereka juga dalam keadaan sedang solat.” 

(HR. Al-Bukhari dan Muslim) 

Demikianlah para malaikat penjaga dan pencatat itu menjaga, mengawasi dan mencatat seluruh perbuatan manusia bagi melaksanakan perintah Allah swt. Ini berlaku sehinggalah sampai saat kematian manusia tersebut apabila malaikat maut mencabut nyawa mereka. Allah swt berfirman: 

“Katakanlah, “Malaikat maut yang diserahi untuk (mencabut nyawa)mu akan mematikanmu, kemudian hanya kepada Rabbmu lah kamu akan dikembalikan.'” 

As-Sajdah 32:11 

Para malaikat tersebut juga tidak pernah lalai dalam menjaga roh orang-orang yang telah mati. Mereka menjaga dan menempatkannya di tempat yang dikehendaki oleh Allah Ta’ala. Sekiranya roh itu daripada golongan yang baik, ia akan berada di tempat yang mulia. Sekiranya roh itu daripada golongan yang berbuat maksiat maka ia akan berada di tempat yang hina. Semoga Allah swt memelihara dan melindungi kita daripada hal-hal yang tidak baik. Allahumma aamiin! 

Ayat 62

ثُمَّ رُدُّوٓا۟ إِلَى ٱللَّهِ مَوْلَىٰهُمُ ٱلْحَقِّ ۚ أَلَا لَهُ ٱلْحُكْمُ وَهُوَ أَسْرَعُ ٱلْحَـٰسِبِينَ

Kemudian mereka (yang diambil nyawanya itu) dikembalikan kepada Allah Pengawas mereka yang sebenar (yang akan membalas dengan adil). Ketahuilah, bagi Allah jua lah kuasa menetapkan hukum (pada hari kiamat itu), dan Dia lah secepat-cepat Pengira – Penghitung.

Kemudian pada hari kiamat kelak, semua makhluk dikembalikan kepada Allah Ta’ala. Lalu Dia akan memutuskan antara mereka segala perkara berdasarkan hukumNya dengan seadil-adilnya. Dia Yang Maha Adil mempunyai kekuasaan untuk menghukum dan tidak seorang pun yang dapat mengubah keputusanNya. Dia amat cepat memberi keputusan. 

Ayat 63

قُلْ مَن يُنَجِّيكُم مِّن ظُلُمَـٰتِ ٱلْبَرِّ وَٱلْبَحْرِ تَدْعُونَهُۥ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً لَّئِنْ أَنجَىٰنَا مِنْ هَـٰذِهِۦ لَنَكُونَنَّ مِنَ ٱلشَّـٰكِرِينَ

Katakanlah: “Siapakah yang menyelamatkan kamu dari bencana-bencana di darat dan di laut? (Ketika) kamu berdoa merayu kepadaNya dengan merendah diri (secara terbuka) dan secara bersembunyi, (dengan berkata): “Demi sesungguhnya jika Allah selamatkan kami dari bencana ini nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang bersyukur”.

Allah Ta’ala memerintahkan kepada Rasulullah saw agar mengatakan kepada orang-orang musyrik bahawa siapakah yang dapat menyelamatkan mereka sekiranya mereka tersesat di padang pasir dan dalam kegelapan malam atau sekiranya mereka menaiki perahu dalam kegelapan awan dan malam serta dilanda angin taufan dan ombak yang besar sehingga mereka tidak lagi mengetahui arah dan tujuan. Dalam keadaan ketakutan yang teramat sangat ini, kepada siapakah mereka akan meminta pertolongan? 

Ketika itu mereka pasti akan berdoa kepada Allah Ta’ala meminta pertolongan dengan suara yang jelas atau samar-samar kerana mereka yakin tiada siapa yang dapat menolong mereka selainNya. FirmanNya: 

“Dan apabila kamu ditimpa bahaya di lautan, nescaya hilanglah siapa yang kamu seru kecuali Dia, Maka tatkala Dia menyelamatkan kamu ke daratan, kamu berpaling. Dan manusia itu adalah selalu tidak berterima kasih.” 

Al-Isra’ 17:67 

Ayat 64

قُلِ ٱللَّهُ يُنَجِّيكُم مِّنْهَا وَمِن كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنتُمْ تُشْرِكُونَ

Katakanlah: “Allah jualah yang menyelamatkan kamu dari bencana itu dan dari segala jenis kesusahan; dalam pada itu, kamu (masih) mempersekutukan (Allah dengan sesuatu yang lain)”.

Allah Ta’ala memerintahkan Rasulullah saw mengatakan kepada mereka sebagai jawapan atas pertanyaan dalam ayat yang lepas iaitu setelah Dia memperkenankan doa mereka dan menyelamatkan mereka daripada musibah tersebut, tiba-tiba mereka kembali kepada perbuatan syirik dengan berdoa kepada selainNya. Mereka mengingkari janji untuk beriman dan mengkhianati serta melanggar sumpah mereka sendiri. 

Ayat 65

قُلْ هُوَ ٱلْقَادِرُ عَلَىٰٓ أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ ۗ ٱنظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ ٱلْـَٔايَـٰتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ

Katakanlah: “Dia lah yang berkuasa menghantar kepada kamu azab seksa (bala bencana), dari sebelah atas kamu, atau dari bawah kaki kamu, atau Ia menjadikan kamu bertentangan dan berpecah-belah – berpuak-puak, dan Ia merasakan sebahagian daripada kamu akan perbuatan ganas dan kejam sebahagian yang lain”. Perhatikanlah bagaimana Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan (yang menunjukkan kebesaran Kami) dengan berbagai cara, supaya mereka memahaminya.

Ini adalah ayat amaran dan peringatan yang keras daripada Allah Ta’ala kepada orang-orang musyrik yang derhaka kepadaNya iaitu Dia akan menurunkan azab dalam pelbagai bentuk. Kadang-kadang azab tersebut datang dari atas berupa hujan batu seperti yang menimpa kaum Nabi Lut as dan pasukan bergajah. Kadang-kadang azab seperti suara yang keras yang dapat membinasakan seperti yang menimpa kaum Thamud atau azab datang dari bawah seperti banjir menimpa kaum Nabi Nuh as, serta goncangan gempa bumi atau tenggelam dalam tanah seperti yang menimpa Qarun. 

Allah Ta’ala juga boleh mendatangkan azab dengan cara mencampuradukkan urusan mereka sehingga menjadikan mereka berkelompok-kelompok yang saling bermusuhan sehingga tercetuslah keganasan dan peperangan serta terjadinya pembunuhan di kalangan mereka. 

Kemudian Allah Ta’ala memerintahkan untuk memerhatikan dalil dan bukti-bukti sebagaimana telah dijelaskanNya dengan pelbagai cara. Adakalanya dapat dilihat oleh pancaindera, dalil-dalil yang mudah diterima akal (logik) dan penerangan tentang kenyataan perkara-perkara ghaib. PerintahNya supaya mereka melakukan perkara ini ialah agar mereka memahami apabila merenungkan ayat-ayatNya. Oleh itu, akan jelas kepada mereka bahawa pelajaran dan nasihat itu adalah untuk memperbaiki keadaan mereka.