Surah 3: Ali ‘Imran (149 – 151)

Peringatan agar Berwaspada terhadap Ajakan Orang Kafir

Surah 3: Ali ‘Imran (149 – 151)


Ayat 149

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِن تُطِيعُوا۟ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ يَرُدُّوكُمْ عَلَىٰٓ أَعْقَـٰبِكُمْ فَتَنقَلِبُوا۟ خَـٰسِرِينَ

Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu taatkan orang-orang yang kafir nescaya mereka akan menolak kamu kembali kepada kekufuran, lalu menjadilah kamu orang-orang yang rugi.

Ayat ini turun berkaitan dengan ucapan orang-orang kafir dan munafik kepada orang-orang yang beriman ketika umat Islam mengalami kekalahan dalam perang Uhud. Mereka berkata kepada umat Islam: “Kembalilah ke pangkuan saudara-saudaramu dan masuklah agama mereka.” 

Dalam ayat ini juga, Allah swt mengingatkan orang-orang beriman agar tidak mentaati atau menerima nasihat daripada orang-orang kafir dan orang-orang munafik. Orang-orang kafir dan munafik akan membawa orang-orang beriman kepada murtad dan kekufuran. 

Sesungguhnya kufur terhadap Allah swt dan RasulNya setelah memeluk Islam dan mendapat hidayah hanyalah akan membinasakan dan membawa kerugian di dunia dan akhirat. Kerugian di dunia adalah bermaksud mereka akan tunduk kepada kekuasaan orang-orang kafir dan akan hilang peluang untuk mencapai kebahagiaan dan kekuasaan di muka bumi. Firman Allah: 

“Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang soleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di muka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diredhaiNya untuk mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembahKu dengan tiada mempersekutukan sesuatu apapun dengan Aku. Dan barangsiapa yang (tetap) kafir sesudah (janji) itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.” 

An-Nur 24:55 

Kerugian di akhirat pula adalah bermaksud mereka akan mendapat azab di dalam Neraka buat selama-lamanya. 

Ayat 150

بَلِ ٱللَّهُ مَوْلَىٰكُمْ ۖ وَهُوَ خَيْرُ ٱلنَّـٰصِرِينَ

(Janganlah kamu taatkan mereka!) Bahkan (taatlah kepada) Allah Pelindung kamu, dan Dia lah sebaik-baik Penolong.

Allah swt menyampaikan berita gembira kepada orang-orang beriman bahawa Dia Pelindung bagi mereka. Allah dengan kelembutanNya mengatur segala urusan mereka dan memelihara mereka daripada segala keburukan. Oleh itu, mereka hendaklah menjadikan Allah swt sebagai wali dan satu-satunya Penolong mereka. 

Sunnatullah telah menetapkan bahawa orang-orang beriman akan diberikan pertolongan sedangkan orang-orang kafir akan dihinakan dan dibiarkan tanpa diberikan pertolongan.  Firman Allah: 

“Maka apakah mereka tidak mengadakan perjalanan di muka bumi sehingga mereka dapat memperhatikan bagaimana kesudahan orang-orang sebelum mereka.  Allah telah menimpakan kebinasaan ke atas mereka dan orang-orang kafir akan menerima (akibat-akibat) seperti itu. Yang demikian itu kerana sesungguhnya Allah adalah Pelindung orang-orang yang beriman dan kerana sesungguhnya orang-orang kafir itu tidak mempunyai pelindung.” 

Muhammad 47:10-11 

Ayat 151

سَنُلْقِى فِى قُلُوبِ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ ٱلرُّعْبَ بِمَآ أَشْرَكُوا۟ بِٱللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِۦ سُلْطَـٰنًا ۖ وَمَأْوَىٰهُمُ ٱلنَّارُ ۚ وَبِئْسَ مَثْوَى ٱلظَّـٰلِمِينَ

Kami akan isikan hati orang-orang kafir itu dengan perasaan gerun, disebabkan mereka mempersekutukan Allah dengan benda-benda (yang mereka sembah) yang Allah tidak menurunkan sebarang keterangan yang membenarkannya. Dan (dengan yang demikian) tempat kembali mereka ialah neraka, dan itulah seburuk-buruk tempat tinggal bagi orang-orang zalim.

Ini adalah berita gembira kepada orang-orang Mukmin bahawa Allah swt akan menjadikan orang-orang kafir takut terhadap mereka. Dia juga akan menghina mereka kerana mereka menyekutukanNya sedangkan tidak ada bukti dan hujjah untuk mereka berbuat demikian. Alasan mereka hanyalah kerana mereka mengikuti jejak langkah nenek moyang mereka.  Firman Allah: 

“………..Sesungguhnya kami mendapati bapa-bapa kami menganut suatu agama dan sesungguhnya kami adalah pengikut jejak-jejak mereka.” 

Az-Zukhruf 43:23 

Allah swt akan merendahkan orang-orang kafir dengan seksaan di akhirat. Tempat kembali mereka adalah di Neraka dan itu adalah seburuk-buruk tempat tinggal.