Surah 2: Al-Baqarah (199) 

Perintah untuk Bertolak dari Muzdalifah Menuju Mina 

Surah 2: Al-Baqarah (199) 


Ayat 199

ثُمَّ أَفِيضُوا۟ مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ ٱلنَّاسُ وَٱسْتَغْفِرُوا۟ ٱللَّهَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

Selain dari itu hendaklah kamu bertolak turun dari (Arafah) tempat bertolaknya orang ramai, dan beristighfarlah kamu kepada Allah (dengan memohon ampun), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Imam Bukhari meriwayatkan daripada ‘Aisyah ra, dia berkata, “Orang-orang Quraisy dan orang-orang seagama dengan mereka wukuf di Muzdalifah. Mereka menamakannya Al-Humus, sedangkan orang-orang Arab lainnya melaksanakan wukuf di Arafah. Setelah kedatangan Islam, Allah Ta’ala memerintahkan Rasulullah saw untuk datang ke Arafah dan wukuf di sana, setelah itu bertolak darinya (menuju ke Muzdalifah).” 

Allah Ta’ala memerintahkan orang-orang yang mengerjakan haji agar memperbanyakkan istighfar (memohon ampun) kepadaNya. Dia sangat luas keampunan dan rahmatNya kepada yang benar-benar ikhlas memohon kepadaNya. 

Ibnu Murdawaih meriwayatkan sebuah hadis oleh Imam Bukhari, daripada Syaddad bin Aus, dia mengatakan Rasulullah saw pernah bersabda, “Saiyyidul istighfar (penghulu istighfar) ialah seorang hamba mengucapkan: 

اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، خَلَقْتِنِي وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلِيَّ، وَأَبُوءُ بِذَنْبِي، فَاغْفِرْ لِي فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ، 

‘(Ya Allah, Engkau adalah Rabbku, tidak ada yang berhak diibadahi dengan benar kecuali Engkau, Engkaulah yang menciptakan aku, dan aku adalah hambaMu, dan aku sentiasa memegang teguh janjiMu menurut kemampuanku. Aku berlindung kepadaMu daripada kejahatan yang telah aku perbuat. Aku mengakui anugerah nikmatMu bagiku, dan aku mengakui dosa-dosaku. Maka ampunilah daku, kerana sesungguhnya tidak ada yang mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau.)’ 

Barangsiapa yang membacanya pada malam hari, lalu dia mati pada malam itu juga, nescaya dia masuk syurga. Dan barangsiapa yang membacanya pada siang hari, lalu dia meninggal dunia pada siang hari, nescaya dia masuk syurga.” 

(HR. Al-Bukhari)