Surah 2: Al-Baqarah (138) 

Sibghah Allah dan Pengaruhnya dalam Jiwa

Surah 2: Al-Baqarah (138) 


Ayat 138

صِبْغَةَ ٱللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ ٱللَّهِ صِبْغَةً ۖ وَنَحْنُ لَهُۥ عَـٰبِدُونَ

(Katakanlah wahai orang-orang yang beriman: “Agama Islam, yang kami telah sebati dengannya ialah): celupan Allah yang mencorakkan seluruh kehidupan kami dengan corak Islam); dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah? (Kami tetap percayakan Allah) dan kepadaNyalah kami beribadat”.

Sibghah (صِبْغَةْ) bermaksud celupan. Namun dalam ayat ini, kebanyakan para mufassir menyatakan maksudnya agama Allah yang telah menciptakan manusia menurut agama itu. 

Agama mensucikan orang-orang beriman daripada kekotoran syirik dan dalam masa yang sama mempercantikkan diri dengan pengaruh yang indah. Ia meresap dan tersebar dalam hati orang-orang beriman seperti celupan yang meresap dalam kain. Oleh itu iman menyerupai sibghah (celupan). Kedua-duanya sama-sama mensucikan, meresap dan memperindah. 

Oleh itu Allah swt mengingatkan orang-beriman sekiranya mereka diajak memeluk agama lain, hendaklah menyatakan bahawa mereka telah mendapat Sibghah Allah yang teramat baik, tiada bandingannya, tiada yang lebih cantik sibghahnya daripada sibghah Allah swt. Dialah yang mencelup hambaNya dengan iman dan membersihkan mereka daripada kotoran kufur dan syirik. Sibghatullah inilah yang menjadi punca segala kebaikan. 

Sesungguhnya hanya Allah swt yang patut disembah dan Dialah yang berhak menambah atau mengurangi dalam urusan agamaNya.