Surah 2: Al-Baqarah (97 – 98) 

Permusuhan Orang Yahudi terhadap Malaikat Jibril  

Surah 2: Al-Baqarah (97 – 98) 


Ayat 97

قُلْ مَن كَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُۥ نَزَّلَهُۥ عَلَىٰ قَلْبِكَ بِإِذْنِ ٱللَّهِ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ

Katakanlah (wahai Muhammad): “Sesiapa memusuhi Jibril maka sebabnya ialah kerana Jibril itu menurunkan Al-Quran ke dalam hatimu dengan izin Allah, yang mengesahkan kebenaran Kitab-kitab yang ada di hadapannya (yang diturunkan sebelumnya), serta menjadi petunjuk dan memberi khabar gembira kepada orang-orang yang beriman”.

Imam Abu Ja’far bin Jarir At-Tabari mengatakan, para ahli tafsir sepakat menyatakan ayat ini turun sebagai bantahan kepada orang-orang Yahudi yang mengaku bahawa Jibril as adalah musuh mereka manakala Mikail as adalah penolong mereka. 

Orang-orang Yahudi memusuhi Jibril as padahal Jibril as adalah utusan Allah swt daripada golongan malaikat dan disebut juga dengan nama Ruhul Amin. Jibril as ditugaskan untuk membawa turun ayat-ayat Al-Quran daripadaNya ke dalam hati Rasulullah saw dengan izinNya. Firman-firmanNya: 

“Dan sesungguhnya Al-Quran ini benar-benar diturunkan oleh Rabb semesta alam, ia dibawa turun oleh Ar-Ruh Al-Amin (Jibril), ke dalam hatimu (Muhammad) agar kamu menjadi salah seorang di antara orang-orang yang memberi peringatan.” 

Asy-Syua’ra’ 26:192-194 

“…………Katakanlah, ‘Al-Quran itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang-orang beriman. Dan orang-orang yang tidak beriman pada telinga mereka ada sumbatan, sedang Al-Quran itu suatu kegelapan bagi mereka. Mereka itu adalah (seperti) yang dipanggil dari tempat yang jauh.’” 

Fussilat 41:44 

Ayat 98

مَن كَانَ عَدُوًّا لِّلَّهِ وَمَلَـٰٓئِكَتِهِۦ وَرُسُلِهِۦ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَىٰلَ فَإِنَّ ٱللَّهَ عَدُوٌّ لِّلْكَـٰفِرِينَ

Sesiapa memusuhi Allah (dengan mengingkari segala petunjuk dan perintahNya) dan memusuhi Malaikat-malaikatNya dan Rasul-rasulNya, khasnya malaikat Jibril dan Mikail, (maka ia akan diseksa oleh Allah) kerana sesungguhnya Allah adalah musuh bagi orang-orang kafir.

Sesungguhnya Allah Ta’ala memusuhi orang-orang yang memusuhiNya, malaikat-malaikatNya, rasul-rasulNya, Jibril dan Mikail. Sesiapa yang dimusuhi olehNya akan mendapat kerugian di dunia dan di akhirat.