Surah 2: Al-Baqarah (28 – 29)

Tanda-tanda Kekuasaan Allah 

Surah 2: Al-Baqarah (28 – 29) 


Ayat 28

كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِٱللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَٰتًا فَأَحْيَـٰكُمْ ۖ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan).

Allah memberikan dalil bagi menunjukkan kewujudan dan kekuasaanNya serta menegaskan bahawa Dialah Rabb Pencipta dan Pengatur hamba-hambaNya. Oleh itu, ayat ini merupakan peringatan kepada orang-orang yang mengingkari kewujudan dan kekuasaan Allah swt serta menyekutukanNya, padahal Dialah yang menciptakan mereka daripada tiada dan membiarkan mereka hidup di atas bumi ini. Kemudian Dia mematikan dan menghidupkan mereka semula ketika dibangkitkan di mahsyar kelak. 

FirmanNya dalam ayat yang lain: 

“Dia-lah yang menciptakan kamu daripada tanah, sesudah itu ditentukannya ajal (kematianmu), dan ada lagi suatu ajal yang ada pada sisiNya (yang Dia sendiri mengetahuinya), kemudian kamu masih ragu-ragu.” 

Al-An’am 6:2

Manusia akan dikembalikan kepada Allah Ta’ala untuk diperhitungkan dan diberikan balasan atas setiap perbuatan yang dilakukan. 

Ayat 29

هُوَ ٱلَّذِى خَلَقَ لَكُم مَّا فِى ٱلْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ ٱسْتَوَىٰٓ إِلَى ٱلسَّمَآءِ فَسَوَّىٰهُنَّ سَبْعَ سَمَـٰوَٰتٍ ۚ وَهُوَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ

Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

Allah swt menyebutkan juga dalil kekuasaanNya dengan menyatakan bahawa Dialah yang memantapkan kehidupan hamba-hambaNya di bumi. Dialah yang menciptakan tujuh lapis langit sebagai atap yang menaungi mereka. Dialah juga yang memelihara tujuh lapisan langit tersebut yang dipasangkan di tempat tinggi dengan kekuasaanNya, diciptakan dengan kukuh, dihiasi dengan planet dan bintang-bintang yang luar biasa untuk menyinari bumi pada waktu malam. 

Sesungguhnya hanya Allah swt yang mengetahui hakikat dan keistimewaannya kerana ilmuNya meliputi seluruh ciptaanNya. Oleh itu tidak sepatutnya ada lagi alasan untuk mengingkari kewujudanNya. Dalam surah yang lain Dia berfirman: 

“Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis, kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang. Maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang?” Kemudian pandanglah sekali lagi nescaya penglihatanmu akan kembali kepadamu dengan tidak menemukan sesuatu cacat dan penglihatanmu itu pun dalam keadaan payah. Sesungguhnya Kami telah menghiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang dan Kami jadikan bintang-bintang itu alat-alat pelempar syaitan, dan Kami sediakan bagi mereka seksa neraka yang menyala-nyala.” 

Al Mulk 67:3-5