Surah 2: Al-Baqarah (8 – 20) 

Sifat Orang Munafik 

Surah 2: Al-Baqarah (8 – 20) 


Ayat 8

وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَبِٱلْيَوْمِ ٱلْـَٔاخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ

Dan di antara manusia ada yang berkata: “Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat”; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.

Mereka yang dimaksudkan pada ayat ini adalah orang-orang munafik yang pada zahirnya mereka menampakkan keimanan, namun batin mereka kafir. Terdapat dua jenis nifaq: 

  • Nifaq i’tiqadi (dalam keadaan yakin) menyebabkan pelakunya kekal dalam neraka.
  • Nifaq ‘amali (perbuatan) bermaksud seseorang itu melakukan sebahagian daripada amalan orang-orang munafik seperti berdusta, khianat atau bermalas-malasan dalam menunaikan solat berjemaah. Ini berlaku dalam keadaan orang itu beriman kepada Allah swt dan Nabi saw. Perbuatan ini merupakan salah satu dosa besar tetapi tidak mengeluarkan seseorang itu daripada Islam. 

Allah swt mengingatkan akan sifat-sifat orang munafik supaya orang-orang beriman tidak terpedaya oleh penampilan mereka dan mempercayai mereka itu beriman pahadal mereka sebenarnya kafir. 

Ayat 9

يُخَـٰدِعُونَ ٱللَّهَ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّآ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ

Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.

Abdullah bin Ubay bin Salul merupakan pemimpin orang-orang munafik pada zaman Nabi saw. Kebanyakan sahabatnya adalah daripada kalangan Yahudi. Mereka mengaku beriman namun Allah membantah pengakuan mereka. Oleh sebab dangkalnya akal mereka, mereka menyangka mereka telah menipu Allah dan orang-orang beriman, padahal tiada sesuatu pun yang tersembunyi daripada pengetahuanNya. Sesungguhnya tipu daya mereka akan menjadi bencana atas diri mereka sendiri. 

Zaid bin Arqam telah bersaksi atas kemunafikan ‘Abdullah bin Ubay bin Salul. Rasulullah saw pernah menegur ‘Umar bin Al-Khatab ra atas keinginannya membunuh beliau. Lalu baginda bersabda: 

“Aku tidak suka jika orang-orang Arab mengatakan bahawa Muhammad telah membunuh temannya sendiri.” 

(HR. Al-Bukhari dan Muslim) 

Ayat 10

فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ ٱللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌۢ بِمَا كَانُوا۟ يَكْذِبُونَ

Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).

Maksud “Dalam hati mereka ada penyakit” ialah keyakinan mereka lemah dan mereka masih ragu-ragu terhadap kebenaran Nabi Muhammad saw. Kelemahan dan keraguan itu menimbulkan kedengkian, iri hati dan dendam terhadap Nabi saw, agama serta orang-orang Islam. Orang munafik membiarkan hati mereka terus berpenyakit (ragu-ragu dalam agama), lalu Allah tambahkan lagi penyakit tersebut. 

 Firman Allah swt dalam surah yang lain: 

“Dan adapun orang-orang yang di dalam hati mereka ada penyakit, maka dengan surah itu bertambah kekafiran mereka, disamping kekafirannya (yang telah ada) dan mereka mati dalam keadaan kafir.” 

At-Taubah 9:125 

Ayat 11

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا۟ فِى ٱلْأَرْضِ قَالُوٓا۟ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ

Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi”, mereka menjawab: ” Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan”.

Orang-orang munafik memang pelaku kerosakan di muka bumi ini. Mereka bermaksiat kepada Allah swt dengan melanggar laranganNya serta mengabaikan kewajipan yang diperintahkanNya. Mereka ragu-ragu terhadap agama Allah dan menipu orang-orang mukmin melalui pengakuan kosong mereka, padahal keyakinan mereka dipenuhi oleh kebimbangan dan keraguan. Mereka juga memberikan sokongan dan bantuan kepada orang-orang yang mendustakan Allah, kitab-kitab, dan rasul-rasulNya serta para waliNya jika mereka berpeluang untuk melakukannya. Itulah kerosakan yang dilakukan oleh orang-orang munafik di muka bumi ini, sedangkan mereka menyangka mereka telah berbuat kebaikan. 

Ayat 12

أَلَآ إِنَّهُمْ هُمُ ٱلْمُفْسِدُونَ وَلَـٰكِن لَّا يَشْعُرُونَ

Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.

Allah swt menempelak perbuatan mereka dengan mengatakan bahawa apa yang mereka sangkakan baik itu adalah kerosakan. Namun disebabkan kebodohan mereka, mereka tidak menyedari hal tersebut. 

Ayat 13

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ ءَامِنُوا۟ كَمَآ ءَامَنَ ٱلنَّاسُ قَالُوٓا۟ أَنُؤْمِنُ كَمَآ ءَامَنَ ٱلسُّفَهَآءُ ۗ أَلَآ إِنَّهُمْ هُمُ ٱلسُّفَهَآءُ وَلَـٰكِن لَّا يَعْلَمُونَ

Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman”. Mereka menjawab: “Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?” Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

Kaum munafik mengatakan bahawa orang-orang yang beriman kepada Nabi saw adalah orang-orang yang bodoh kerana mereka terdiri daripada kaum yang lemah iaitu golongan hamba sahaya dan orang-orang miskin. Allah swt membantah dakwaan orang-orang munafik dengan mengatakan bahawa mereka sendirilah yang tergolong dalam golongan orang-orang yang bodoh kerana tidak mempunyai pemahaman yang benar tentang keimanan dan ganjarannya. 

Ayat 14

وَإِذَا لَقُوا۟ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ قَالُوٓا۟ ءَامَنَّا وَإِذَا خَلَوْا۟ إِلَىٰ شَيَـٰطِينِهِمْ قَالُوٓا۟ إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ

Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: ” Kami telah beriman “, dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:” Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yang beriman)”.

Apabila orang-orang munafik berjumpa dengan orang-orang beriman, mereka menampakkan keimanan, kesetiaan dan keakraban. Ini kerana mereka mengharapkan kebaikan daripada kaum muslimin seperti nyawa dan harta mereka selamat serta memperoleh ghanimah (harta rampasan perang). Namun apabila mereka kembali kepada para pendeta Yahudi, pembesar-pembesar kaum musyrikin dan orang-orang munafik, mereka mengatakan mereka hanya berpura-pura. 

Ayat 15

ٱللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِى طُغْيَـٰنِهِمْ يَعْمَهُونَ

Allah (membalas) memperolok-olok, dan membiarkan mereka meraba-raba dalam kesesatan mereka (yang melampaui batas itu).

Allah swt membiarkan mereka agar bertambah sesat, bingung dan bimbang serta memberikan balasan ke atas olok-olokan yang mereka lakukan kepada kaum mukmin. Ibnu Jarir mengatakan, Allah memberitahu bahawa Dia akan membalas olok-olokan mereka itu pada hari kiamat melalui firmanNya dalam ayat-ayat berikut: 

“Pada hari ketika orang-orang munafik laki-laki dan perempuan berkata kepada orang-orang yang beriman, “Tunggulah kami supaya kami dapat mengambil sebahagian dari cahayamu.” Dikatakan (kepada mereka), “Kembalilah kamu ke belakang dan carilah sendiri cahaya (untukmu).” Lalu diadakan di antara mereka dinding yang mempunyai pintu. Di sebelah dalamnya ada rahmat dan di sebelah luarnya dari situ ada seksa.” 

Al-Hadid 57:13 

“Dan janganlah sekali-kali orang-orang kafir menyangka, bahawa pemberian tangguh Kami kepada mereka adalah lebih baik bagi mereka. Sesungguhnya Kami memberi tangguh kepada mereka hanyalah supaya bertambah-tambah dosa mereka; dan bagi mereka azab yang menghinakan.” 

Ali-‘Imran 3:178 

Ayat 16

أُو۟لَـٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ ٱشْتَرَوُا۟ ٱلضَّلَـٰلَةَ بِٱلْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَـٰرَتُهُمْ وَمَا كَانُوا۟ مُهْتَدِينَ

Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayah.

Mereka membeli kekafiran dengan keimanan, membeli kesesatan dengan petunjuk sehingga mereka tidak memperoleh apa-apa, bahkan mereka hanya memperoleh kerugian kerana tidak mendapat petunjuk. Ini akan membawa mereka ke neraka dan itulah kerugian yang sebenarnya. 

Ayat 17

مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ ٱلَّذِى ٱسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّآ أَضَآءَتْ مَا حَوْلَهُۥ ذَهَبَ ٱللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِى ظُلُمَـٰتٍ لَّا يُبْصِرُونَ

Perbandingan hal mereka (golongan yang munafik itu) samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun).

Allah swt menyamakan orang-orang munafik seperti orang yang telah diberikan cahaya, kemudian tiba-tiba cahaya itu dipadamkan sehingga mereka benar-benar berada dalam kegelapan. Mereka tidak lagi dapat melihat apa yang berada di sekeliling mereka dalam kegelapan tersebut. Ini merupakan gambaran pertama bagi orang-orang yang menukar kesesatan dengan petunjuk iaitu lebih mencintai kesesatan daripada jalan yang lurus. Dalam perumpamaan ini terdapat dalil bahawa orang-orang munafik ini pada awalnya beriman tetapi kemudiannya kafir. Allah swt menghilangkan sesuatu yang amat berguna bagi mereka iaitu petunjuk dan membiarkan mereka dalam kegelapan. Oleh itu mereka tidak dapat menemui jalan menuju kepada kebaikan dan mereka tidak mengetahuinya. 

Ayat 18

صُمٌّۢ بُكْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ

Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran).

Mereka tidak mendengar kebaikan, tidak dapat membicarakan perkara-perkara yang mendatangkan manfaat kepada diri mereka dan akhirnya mereka tetap berada dalam kesesatan. Oleh itu mereka tidak dapat kembali ke jalan yang benar kerana mereka telah menjadi tuli, bisu dan buta hati sebagaimana firman Allah swt dalam ayat yang lain: 

“Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada.” 

Al-Hajj 22:46 

Ayat 19

أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ ٱلسَّمَآءِ فِيهِ ظُلُمَـٰتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَـٰبِعَهُمْ فِىٓ ءَاذَانِهِم مِّنَ ٱلصَّوَٰعِقِ حَذَرَ ٱلْمَوْتِ ۚ وَٱللَّهُ مُحِيطٌۢ بِٱلْكَـٰفِرِينَ

Atau (bandingannya) seperti (orang-orang yang ditimpa) hujan lebat dari langit, bersama dengan gelap-gelita, dan guruh serta kilat; mereka menyumbat jarinya ke dalam telinga masing-masing dari mendengar suara petir, kerana mereka takut mati. (Masakan mereka boleh terlepas), sedang (pengetahuan dan kekuasaan) Allah meliputi orang-orang yang kafir itu.

Ini adalah perumpamaan lain bagi menggambarkan keadaan orang-orang munafik iaitu mereka kadang-kadang dapat melihat kebenaran dan pada saat yang lain mereka ragu-ragu. Keadaan ini seperti mereka berada dalam hujan lebat yang turun dari langit pada waktu yang gelap. Kegelapan itu adalah keraguan, kekufuran dan kemunafikan. Petir pula adalah perumpamaan mereka berada dalam keadaan yang sangat menakutkan. Antara keadaan orang-orang munafik ialah mereka sentiasa berada dalam keadaan tersangat takut dan cemas. 

Firman Allah swt dalam surah yang lain: 

“……………..Mereka menyangka bahawa tiap-tiap teriakan yang keras ditujukan kepada mereka……………” 

Al-Munafiqun 63:4 

Kilat pula menggambarkan cahaya keimanan yang kadang-kadang menyinari hati orang-orang munafik. Bunyi petir dan kilat yang mengejutkan sehingga menyebabkan mereka menyumbat telinga mereka dengan jari jemari disebabkan kedahsyatan petir dan takut kepada kematian. Sedangkan cara itu tidak memberi manfaat kepada mereka sedikit pun. Allah swt meliputi mereka dengan kekuasaanNya dan mereka berada di bawah kehendakNya. 

Ayat 20

يَكَادُ ٱلْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَـٰرَهُمْ ۖ كُلَّمَآ أَضَآءَ لَهُم مَّشَوْا۟ فِيهِ وَإِذَآ أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا۟ ۚ وَلَوْ شَآءَ ٱللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَـٰرِهِمْ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ

Kilat itu pula hampir-hampir menyambar (menghilangkan) penglihatan mereka; tiap-tiap kali kilat itu menerangi mereka (dengan pancarannya), mereka berjalan dalam cahayanya. Dan apabila gelap menyelubungi mereka, berhentilah mereka (menunggu dengan bingungnya). Dan sekiranya Allah menghendaki, nescaya dihilangkanNya pendengaran dan penglihatan mereka; sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Oleh sebab terlalu kuat dan hebat kilat yang terpancar itu, hampir-hampir penglihatan mereka hilang. Setiap kali cahaya kilat menyinari, mereka mengambil peluang untuk berjalan di bawah cahaya tersebut dan apabila hilang cahayanya, mereka berdiri di tempat mereka dalam ketakutan. Jika Allah swt mengkehendaki, nescaya Dia akan menambahkan bunyi guruh dan cahaya kilat untuk menghilangkan pendengaran dan membutakan penglihatan mereka. Ini menunjukkan kekuasaanNya. Dia Maha Berkuasa untuk melakukan apa sahaja.